Welcome

Tokoh Islam:Maryam Wanita Beriman Yang Diuji Allah

Setiap hari, Maryam tekun beribadah di biliknya. Suatu hari, ketika Nabi Zakaria mengujungi Mariam di biliknya, Nabi Zakaria terkejut apabila melihat hidangan makanan di sisi Maryam. Sedangkan tiada siapa yang menghantar makanan masuk ke bilik Maryam. Lalu, Nabi Zakaria bertanya:"Wahai Maryam, dari manakah datangnya makanan ini?". Dengan tenang, Maryam menjawab.:"Makanan itu daripada Allah, Tuhan yang memberi rezeki kepada hambanya jika Allah mengkhendakinya.". Kejadian yang dialami oleh Maryam itu merupakan sebahagian daripada kelebihan yang Allah anugerahkan kepada hamba-Nya yang beramal soleh.

Ketka Maryam bersendirian, tiba-tiba muncul seorang lelaki dihadapannya. Maryam sangat terkejut dan takut apabila melihat kehadiran lelaki itu. Lalu, lelaki itu berkata:"Bertenanglah, dan jangan takut. Aku adalah utusan Tuhanmu, datang untuk memberi anak suci kepadamu.".

"Demikianlah, jika Allah kehendaki. Allah Maha Berkuasa untuk menjadikan sesuatu yang mustahil itu mudah". Selesai sahaja lelaki itu memberitahu Maryam, lelaki itu terus menghilangkan diri. Maryam berasa akan ada sesuatu yang bakal terjadi kepadanya namun, Maryam tetap terus beribadah kepada Allah dengan tekun.

Setelah masa berlalu, perut Mariam semakin membesar. Maryam membawa diri agar jauh dari cemuhan orang ramai yang mengganggapnya wanita yang berketurunan mulia, tetapi tidak bermoral. Hatinya terasa sedih dan merintih atas apa yang terjadi kepadanya. Namun dengan kekuatan iman, Mariam mampu menempuh ujian daripada Allah itu.

Apabialwaktu melahirkan hampir dekat, Maryam berhenti berteduh di bawah sepohon pokok kurma. Di tengah padang pasir yang tandus dan kering itu, lahirlah seorang bayi yang mulia. Dengan perasaan terharu dan sedih,Maryam menatap mata bayi mata bayi yang mulia. Di tengah-tengah padang pasir itu , tidak ada najabab yang boleh mengembalikan tenaga tubuhnya. Tiba-tiba, Maryam mendengar satu suara.
"Janganlah engkau bersedih hati. Tuhanmu telah menjadikan sungai yang mengalir dibawahmu untuk minum dan goyangkanlah pohon kurma itu agar ia menggungurkan kurma yang masak. Makan dan minumlah sesuka hatimu. Jika ada orang bertanya, diamlah dan jangan berkata apa-apa hari ini". Maryam terus melakukan apa yang disuruh oleh suara itu. Setelah makan dan minum, Maryam pun pilih dan mendapat tenaganya kembali. Begitulah kekuatan iman seorang wanita yang solehah.

Ujian yang diterima oleh orang Mukmin adalah untuk mengenal pasti siapakah diantara mereka yang baik amalannya. Allah SWT menguji orang yang sabar dengan ujian demi ujian. Orang Mukmin yang tinggi kesabarannya akan menyerahkan semuanya kepada Allah SWT dengan berkat."Sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali. Tidak ada kekuasaan dan tidak ada kekuatan kecuali Allah SWT". Begitulah orang Mukmin yang apabilam dimuliakan, dia akan bersyukur dan apabila diuji dia akan bersabar.
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Tokoh Islam:Maryam Wanita Beriman Yang Diuji Allah"

Post a Comment

Copyright 2009 Islamic Blog
Free WordPress Themes designed by EZwpthemes
Entries RSS & Comments RSS
Converted by Theme Craft
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates