Welcome

Kenal Allah:Al-Ra'uuf Maha Pengasih Dan Penyayang

Allah memiliki nama-nama yang baik disebut dengan Asmaul Husna. Rasullah SAW menjelaskan bahawa Asmaul Husna ini jumlahnya ada 99, kerana Allah menyukai bilangan yang ganjil.

Dalam satu hadis Rasullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama, iaitu seratus kurang satu. Sesiapa yang menghitungnya, nescaya ia masuk syurga." (Riwayat Bukhai dan Muslim)

Kali ini kita akan sama-sama melihat nama Allah SWT iaitu Ar-Ra'uuf yang bermaksud Allah Maha Pengasih dan Penyayang.

Kasih sayang Allah SWT tidak terhitung nilainya oleh kita sebagai hambaNya. Betapa luasnya dan besar rahmat kasih sayang-Nya kepada kita kerana setiap hajat dan doa yang kita minta kepada-Nya pasti akan termakbul. Cuma cepat atau lambat sahaja permintaan kita itu akan ditunaikan-Nya. Justeru, kita seharusnya tidak berputus asa untuk terus berusaha, berdoa dan bertawakal kepada Allah SWT kerana setiap apa yang yerniat di hati kita pasti diketahui oleh Nya.

Firman Allah SWT: "Dan sebutlah serta ingatlah kepada Tuhanmu dalam hatimu dengan merendah serta dengan perasaan takut (untuk melanggar perintahNya) dan dengan tidak menyaringkan suara pada waktu pagi dan petang. Dan jangan lah engkau dari kalangan orang-orang yang lalai." (al-A'raf:205)

Kelembutan dan kasih sayang Allah SWT ini dapat dilihat apabila Allah, mengindarkan hamba-Nya dari marabahaya, menerima taubat mereka, memuliakan para wali dan Nabi-Nya dengan menjauhkan mereka dari maksiat.

Walau bagaimanapun, kadangkala kita sering kali mengeluh takdir hidup yang kita terima. Sedangkan segala sesuatu yang kita anggap sukar dan bencana, sebenarnya ada hikmah disebaliknya. Namun, setelah semuanya berlalu, barulah kita sedar dan mengerti bahawa di sebalik setiap peristiwa yang dialami, terdapat nikmat menjaga keimanan kita. Bahkan nikmat Allah sangat luas meskipun kita belum atau tidak mengetahui wujudnya. Sebgai hamba, kita perlu yakin bahawa kasih sayang dan kelembutan Allah pasti akan menyinari hidup kiat.


Kelebihan Zikir Nama ar-Ra'uuf

*Amalkan zikir ini berulang kali, insya-Allah hidup akan diberkati dan dirahmati oleh Allah.
*Seorang yang pemarah, emosional dan mengalami tekanan darah tinggi, hendaklah memperbanyakkan zikir dengan nama Allah SWT akan menganugerahkan rasa sabar dan keteguhan hati dalam mengawal emosi.
*Selain itu, sesiapa yang sentiasa mengamalkan zikir ini siang dan malam, mudah mendapat pertolongan daripada orang lain. Inilah di anrara hikmah mengamalkan zikir ini. Sesiapa melihat wajahnya mudah menaruh simpati.
*Untuk mencotohi nama ini dalam hidup sehari-hari, kita hendaklah mengamalkan sifat belas kasihan terhadap makhluk di muka bumi . Rasullah SAW bersabda : "Kasihanilah makhluk di bumi nescaya kamu dikasihani oleh makhluk yang di langit(Allah dan malaikat-malaikat-Nya)
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Kenal Allah:Al-Ra'uuf Maha Pengasih Dan Penyayang"

Post a Comment

Copyright 2009 Islamic Blog
Free WordPress Themes designed by EZwpthemes
Entries RSS & Comments RSS
Converted by Theme Craft
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates