Welcome

Penghuni Syurga

"Di dalam syurga ada bilik-bilik yang indah. Dindingnya tembus padang, dipenuhi pula dengan hiasan yang mempersenokan. Dalam bilik itu terdapat pemandangan yang tidak pernah ada di dunia. Terdapat pula hiburan yang tidak pernah disaksikan orang semasa hidupnya."Demikian kata-kata Rasullah SAW kepada para sahabat tentang keindahan di dalam syurga.

"Untuk siapa bilik-bilik itu wahai Rasullah?" Tanya salah seorang sahabat yang mendengar penjelasan Rasullah SAW tentang syurga itu.

"Untuk mereka yang menyemarakkan salam, memberi makan kepada memerlukan, membiasakan puasa dan solat pada waktu malam ketika orang lain masih nyenyak tidur,"jawab Rasullah SAW.

"Siapakah yang mampu melakukan itu semua, wahai Rasullah?" Para sahabat terus bertanya.

"Mereka yang pabila bertemu dengan sahabatnya selalu memberi salam. Itulah disebut. Adapun, orang yang memberi makan kepada yang memerlukan adakah mereka yang telah memberi nafkah kepada keluarganya dengan baik dan mencukupi. Mereka membiasakan diri dengan berpuasa iaitu menahan diri daripada semua hawa nafsu, bukan sekadar menahan lapar dan halus. Orang yang melakukan solat pada waktu malam ketika orang lain tidur nyenyak adalah orang-orang yang solat Isyak dan solat Subuh berjemaah pada saat orang lain sedang tidur."

Adik-adik, selepas Rasullah SAW selesai berkata, para sahabat baginda mula berfikir. Adakah mereka dapat menjadi penghuni syurga seperti yang disebutkan itu? Jika para sahabat yang sentiasa rapat dan mendengar nasihat daripada Rasullah SAW tertanya - tanya adakah mereka dapat menjadi penghuni syurga, maka kita juga perku lebih memikirkannya. Adakah kita layak memikirkannya menjadi penghuni syurga yang diperkatakan oleh Rasullah SAW? Insya-Allah.
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Penghuni Syurga"

Post a Comment

Copyright 2009 Islamic Blog
Free WordPress Themes designed by EZwpthemes
Entries RSS & Comments RSS
Converted by Theme Craft
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates