Welcome

Tokoh Islam: Al-Razi Doktor Yang Hebat

Al-Razi ialah seorang tokoh Muslim yang berjaya dan terkenal dalam bidang kedoktoran. Beliau dikenali sebagai seorang yang pemurah. Sayang kepada pesakit-pesakitnya dan dermawan kepada golongan miskin dengan memberikan rawatan secara percuma kepada mereka. Al-Razi disifatkan sebagai seorang doktor Muslim yang hebat dan juga penulis yang aktif pada masa itu.

Sebelum menjadi doktor, Al-Razi merupakan pemain gambus dan boleh menynyi. Setelah dewasa, beliau mula mendalami bidang perubatan dan falsafah. Dalam masa yang sama, beliau juga belajar ilmu matematik, astronomi, sastera dan kimia.

Kemasyhuran al-Razi sebagai doktor pakar yang hebat tersebar luas ke seluruh dunia. The Arabic Galeri. Beliau juga diberi kepercayaan untuk memimpin hospital selama enam tahun sebelum berpindah ke Baghdad.

Penemuan al-Razi berkenaan sakit campak cacar tulen (small ox) dan campak biasa (measles) turut menjadi bahan rujukan perubatan di dunia barat. Malah, buku kajiannya itu turut dicetak ulang beberapa kali sehinggalah abab ke-18M.

Kemasyhuran al-Razi menjadi kebanggan dunia Islam dan Barat. Ini terbukti apabila banyak karya beliau telah dijadikan rujukan dalam bidang perubatan sehingga kini.

Malangnya akibat terlalu banyak membaca dan menulis, al-Razi telah mengalami sakit mata dan kemudiannya buta di akhir hayat hidupnya.


Maklumat..

Nama gelaran:Al-Razi
Nama sebenar:Abu Bakar Muhammda bin Zakaria al-Razi
Lahir:236H/850M
Tempat lahir:Ray, Tehran
Meninggal dunia:5 Syaaban 313H/925 M


Pengajaran: Adik-adik, cuba kita renungkan bagaimana kehidupan al-Razi sebagai seorang muslim yang banyak memberi sumbangan kepada Islam. Kecintaannya kepada ilmu telah mendorong beliau untuk menjadi seorang yang sangat berjaya. Adik-adik, jika boleh, hidup kita biarlah berjasa dan dapat memberi manfaat kepada agama, bangsa, dan negara
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Tokoh Islam: Al-Razi Doktor Yang Hebat"

Post a Comment

Copyright 2009 Islamic Blog
Free WordPress Themes designed by EZwpthemes
Entries RSS & Comments RSS
Converted by Theme Craft
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates