Welcome

Mengumpat

Mengumpat-Menyebut tentang diri seseorang sesuatu yang boleh menimbulkan kebencian atau kemarahannya jika dia mendengarnya. Sama ada yang disebutkan itu sampai pada pengetahuannya ataupun tidak sampai.

Tentang Diri dan Keturunan- Mengatakan seorang itu rabun, juling, botak, pendek dan sifat-sifat lain yang boleh menjadikan dia berasa benci dan marah jika mendengarnya. Mengatakan abangnya jahat, ayahnya tukang angkut sampah, emaknya malas bekerja, dan sebagainya yang menyebabkan ia marah dan benci.

Tentang Ibadah- Mengatakan seseorang itu tidak mengambil berat tentang solat, memandang ringan hukum taharah[bersuci], tidak memandang tinggi kewajipan berzakat, tidak berbuat baik kepada ibu bapa, tidak pandai menjaga puasa daripada bercakap yang bukan-bukan dan sebagainya.

Tentang Akhlak- Mengatakn seseorang itu tak senonoh, kurang ajar, pengecut, zalim, pengkhianat, suka memperlekehkan orang, pembohong, suka menjatuhkan orang lain, makan banyak, kaki tidur, dan seumpamanya lagi yang boleh menjadikan dia marah jika mendengarnya.

Tentang Rumah, Kenderaan dan Pakaian- Memngatakan rumahnya buruk, sempit, nak runtuh dan sebagainya. Mengatakan basikalnya buruk, berkarat, basikal sedekah, dan sebagainya lagi yang boleh menjadikan dia benci dan marah jika mendengarnya. Mengatakan lengan bajunya terlalu panjang, seluarnya terlalu ketat, topinya kotor dan seumpamanya.

Dikira Mengumpat .....
Mengumpat bukan semata-mata dengan perantaraan lidah. Apa saja yang dilakukan yang boleh menunjukkan kepada maksud mengumpat, ia adalah dilarang dam dihukumkan haram. Termasuklah dengan tulisan,isyarat tangan, meniru gaya dan sebagainya.
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Mengumpat"

Post a Comment

Copyright 2009 Islamic Blog
Free WordPress Themes designed by EZwpthemes
Entries RSS & Comments RSS
Converted by Theme Craft
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates