Welcome

Kekasihku Rasullah:Muhammad Al- Amin

Mekah al-Mukarramah terletak lebih kurang 73 km dari timur Jeddah, ibu kota Arab Saudi . Allah SWT pernah memerintahkn Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s membina Kaabah di Mekah. Bahkan, Mekah ialah tempat kelahiran nabi terakhir, Nabi Muhammad SAW.

Kota Mekah pernah dilanda banjir besar. Dinding-dindingnya retak dan perlu dibaiki. Oleh kerana Kaabah merupakan bangunan suci bagi penduduk kota Mekah, maka mereka telah bergotong royong membiki dan membinanya semula. Kaum Quraisy dibahagikan kepada empat kumpulan dan mereka bekerja keras untuk menyiapkan tugasan.

Rasullah SAW turut menyertai kaum Quraisy bergotong royong membaiki Kaabah. Ketika itu, Rasullah SAW berusia 35 tahun dan belum dilantik menjadi Rasul Allah. Setelah kerja-kerja pembaikan siap dilakukan, berlaku perselisihan faham antara pembesar-pembesar Quraisy.Mereka berebut-rebut hendak meletakkan Hajarul Aswad di tempat asalnya, iaitu dinding Timur Kaabah.

Pertelingkahan yang berlaku hampir membawa kepada pergaduhan. Akhirnya, seorang penduduk tertua di Mekah yang bernama Abu Umayyah memberi cadangan: "Orang pertama memasuki kawasan ini pagi esok, dialah yang layak menentukan perkara ini.", kata Abu Umayyah.

Keesokan paginya, semua pembesar Quraisy melonjak keriangan apabila melihat Muhammad yang memasuki kawasan itu. Mereka tahu Muhammad seorang yang baik dan bijaksana. Sudah tentu Muhammad yang digelar 'Al Amin' bermaksud 'yang dipercayai' dapat menyelesaikan masalah mereka itu. Rasullah SAW bersetuju membantu, lalu baginada mengambil sehelai kain dan meletakkan Hajarul Aswad di atas kain. Setiap penjuru kain dipegang oleh pembesar Quraisy. Mereka berjalan menuju ke arah penjuru Kaabah dan Rasullah SAW mengangkat batu itu lalu meletakkannya di dinding Kaabah. Para pembesar Quraisy berpuas hati dengan keputusan yang dibuat oleh anak saudara Abu Talib itu. Sememangnya Muhammad seorang yang bijak dan adil
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Kekasihku Rasullah:Muhammad Al- Amin"

Post a Comment

Copyright 2009 Islamic Blog
Free WordPress Themes designed by EZwpthemes
Entries RSS & Comments RSS
Converted by Theme Craft
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates